Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 2012

Τίτλοι ειδήσεων - 1000 χρόνια στο Μοναστηράκι


   Σήμερα το πρωί,πίνοντας τον καφέ μου έβλεπα τις πρωινές ενημερωτικές εκπομπές της τηλεόρασης. Για πρώτη φορά αδιαφόρησα για όσους και όσα εμφανίζονταν στην οθόνη και επικεντρώθηκα στους τίτλους ειδήσεων, που προβάλλονται στη βάση της οθόνης, με χρωματιστά γράμματα ή σε χρωματιστό φόντο, σταθεροί ή κυλιόμενοι.
   Όλοι έχουμε παρατηρήσει ότι οι τίτλοι αυτοί γράφονται, σβήνονται και διορθώνονται "στον αέρα" με ό, τι αυτό συνεπάγεται. Ανάμεσα στα "συντακτικά" ή "ορθογραφικά" παραστρατήματα, πολλές φορές, γράφονται  "αλήθειες" που στον προφορικό λόγο και με τον τρόπο που αυτός γίνεται στα παράθυρα, εύκολα "πνίγονται" ή "στρογγυλεύονται". Και στους γραπτούς τίτλους γίνεται η "διόρθωση" αλλά το μάτι έχει προλάβει να φωτογραφίσει το "ερέθισμα".
   Αυτό λοιπόν το ερέθισμα πέρναγε από το οπτικό νεύρο στον "υπολογιστή" του μυαλού μου .....
Συμφωνούν σε όλα πλην ενός- Αντέχουν τα ασφαλιστικά ταμεία;- Διαφωνούν οι αρχηγοί στη "συνταγή".- Αναζητούν 330 εκατ. ευρώ.- Δραματκές διαπραγματεύσεις στο παρά πέντε.- Στα 130 δισ. συμφωνούν ... στα 300 εκατ. διαφωνούν.- Πώς θα περάσουν τα μέτρα από τη Βουλή;.- Δραματικές διαπραγματεύσεις για το μέλλον της Ελλάδας.- Μείωση 7% στις συντάξεις του ΝΑΤ.- Πάγωμα κατώτατου μισθού έως το 2015.- Απόλυση 15.000 δημοσίων υπαλλήλων.- Μείωση κατώτατου μισθού κατά 22%.- Κλείσιμο Εργατικής Εστίας - ΟΕΚ.- Επανεξέταση ειδικών μισθολογίων στο δημόσιο.- Κατάργηση χαμηλού ΦΠΑ στα νησιά.- Συμφωνία πολιτικών αρχηγών για τα μέτρα.- Διαπραγμάτευση με αδιευκρίνιστα ακόμα ζητήματα.- Λουκέτο σε 200 εφορίες μέσα στο 2012.- Ασφυκτικές πιέσεις Μέρκελ για κλείσιμο της συμφωνίας.- Αποχή δικηγόρων, απεργία ιατρών.- Ανεργία ρεκόρ όλων των εποχών.-.......................................

   Κι ενώ το μυαλό μου έκανε την "επεξεργασία", κάποιο άλλο "ερέθισμα" μπλόκαρε τη διαδικασία και θόλωνε τη ροή των "τίτλων".
    Το ερέθισμα αυτό είναι το ... Μοναστηράκι. Ναι, η γνωστή αυτή περιοχή των Αθηνών, με τον ομώνυμο σταθμό του ΗΣΑΠ (Μετρό), τα παλιατζίδικα, τα τουριστο-μάγαζα, αλλά και τα γευστικά και "σημειολογικά" σουβλατζίδικα.
   Πριν λίγες μέρες λοιπόν, κατέβηκα απ' τον "ηλεκτρικό" και μπήκα στο διαμορφωμένο χώρο του σταθμού, όπου "εκτίθενται" ευρήματα που αποκαλύφθηκαν κατά τις εκσκαφές κατασκευής του Μετρό και ανακατασκευής του σταθμού ΗΣΑΠ.

     
Ο εν λόγω χώρος, όχι μεγάλος, περί τα 100 - 150 τ.μ. Εντυπωσιακός με την πρώτη ματιά. Καλά φωτισμένος, εργονομικά διαρρυθμισμένος και αρκετά φιλικός για τον επισκέπτη. Στους τοίχους πινακίδες και διαγράμματα παρέχουν αρκετές πληροφορίες και επεξηγήσεις ιστορικού ενδιαφέροντος.         Βλέπε στην πάνω φωτογραφία μία σφαιρική άποψη του χώρου.


Κατά τις εργασίες κατασκευής του Μετρό έγιναν αρχαιολογικές ανασκαφές, οι οποίες έφεραν στο φως οικιστικά λείψανα, η χρονική περίοδος των οποίων εκτείνεται από τον 8ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 19ο αιώνα μ.Χ. Σημείο αναφοράς ο Ηριδανός ποταμός, που οι πηγές του ήταν στο Λυκαβηττό και μαζί με τον Ιλισό και τον Κηφισό άρδευαν το λεκανοπέδιο των Αθηνών από τους προϊστορικούς χρόνους.
Στο συγκεκριμένο χώρο, που βλέπετε πιο πάνω, έχουν αποκαλυφθεί διάφορα κτίσματα η χρονολόγηση των οποίων, με βάση πολυάριθμα και ποικίλα ευρήματα, εκτείνεται από τον 5ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 5ο αιώνα μ.Χ. Αντιγράφω, από πινακίδα του χώρου, στοιχεία που φαίνονται, με αντίστοιχους αριθμούς, στις πιο κάτω δύο φωτογραφίες:
 


1. Κοίτη Ηριδανού
2. Ρείθρα ανοικτής κοίτης Ηριδανού κλασσικής  περιόδου (5ος-4ος αιων. π.Χ)
4. Κτίσμα κλασσικής περιόδου
5. Πήλινος αγωγός (5ος-4ος αιων. π.Χ)
6. Ημικυλινδρικός θόλος εποχής Αδριανού     (2ος αιων. μ.Χ.)



 



7. Βόρεια και νότια οικοδομική γραμμή εποχής Αδριανού (2ος αιων. μ.Χ.)
9. Τοίχος αντιστήριξης στοάς ή οδού εποχής Αδριανού
11. Συλλεκτήριος αγωγός
12. Κτίσμα ρωμαϊκής περιόδου
13. Παλαιοχριστιανικό κτίσμα (4ος -5ος αι. μ.Χ.)



Δηλαδή μέσα σε αυτόν το χώρο υπάρχει χαραγμένη ιστορία χιλίων (1.000) χρόνων.
Φανταστείτε πόσοι άνθρωποι (πρόγονοί μας) περπάτησαν εδώ, πόσα χέρια δούλεψαν, πόσα μάτια είδαν (και ... τί είδαν), πόσα αυτιά άκουσαν (τη λαλιά μας, τα πουλιά της Αττικής, τα νερά του Ηριδανού). Φανταστείτε πόσα "ερεθίσματα" στο σώμα, στο νου και στην ψυχή. Νομίζω ότι λίγοι λαοί έχουν την τύχη να δέχονται (και διαδέ - χονται) τέτοια "ερεθίσματα".

Δικαίως τώρα να αναλογιστείτε τί σχέση έχουν οι σημερινοί (9/2/2012) τίτλοι ειδήσεων με τα αρχαιολογικά ευρήματα 1.000 χρόνων.  
Νομίζω ότι το καλύτερο είναι να αφήσω σε σας την επεξεργασία, διεργασία και συσχέτιση των "ερεθισμάτων".
Πάντως οι δικοί μου συνειρμοί είναι πολλοί και αντικρουόμενοι. Τα συναισθήματα έντονα θετικά και αρνητικά. Χαρά και λύπη, περηφάνια και ντροπή, ελπίδα και απογοήτευση,  υπομονή και αγανάκτηση, κατανόηση  και θυμός, αξιοπρέπεια και δουλικότητα, αξία και απαξία, ηρωισμός και προδοσία.
Ξανάρχεται το ερώτημα που συνέχεια μας απασχολεί και μας "κατατρώει". 
Είμαστε εμείς, με τα θετικά και αρνητικά μας, που "συντηρούμε" την μακραίωνη ιστορία μας ή είναι η ιστορία που συντηρεί και διαμορφώνει το χαρακτήρα μας.
Εκτός αν και τα δύο, εμείς και η ιστορία μας, διαμορφωνόμαστε από τον χώρο που "κατοικούμε".

 
Ας σημειωθεί ότι οι σκέψεις μου αυτές με βασάνιζαν όταν ακόμη ήμουν στο Μοναστηράκι, σ΄ αυτόν τον χώρο τον μικρό και τόσο ... μεγάλο. Την αιτία θα τη δείτε στις φωτογραφίες μου που ακολουθούν. (ίδια στιγμή, ίδιος τόπος, ίδιος "φωτογράφος", ίδια φωτογραφική μηχανή).




















 Αλλά, 
ευτυχώς η θέση - αντίθεση του χώρου ... αποκαταστάθηκε, τουλάχιστον ως "ερέθισμα" όταν βγήκα έξω και αντίκρισα ξανά το φως και την ... ιστορία.




 

.... κι όταν είχα ολοκληρώσει αυτό το κείμενο διαβασα τυχαία το ποίημα της Β. Μπρατάκη "ΟΙΔΙΠΟΔΑΣ", που νομίζω ότι ταιριάζει "γάντι" στο περιεχόμενο της ανάρτησης.

             ΟΙΔΙΠΟΔΑΣ

Τόσο φως και εγώ να περπατάω τυφλός
σαν άλλος Οιδίποδας .
Και εσύ ζωή , που μου υποσχόσουν
πως όλα ήταν δικά μου,
πώς τόσο άσπλαχνα τώρα μου τα παίρνεις πίσω
και κατάντησα να πορεύομαι
φτωχός και κουρελιάρης κάτω από τα άστρα,
χωρίς να έχω πού την κεφαλήν κλίναι;
Πού είναι το φως που έσχιζε την ημέρα,
ξυπνώντας την περηφάνια στα πανύψηλα βουνά,
και το γαλάζιο στην πλάτη των κυμάτων;
Θεέ μου , πώς χάθηκαν όλα τόσο ξαφνικά
κι έπεσαν ξεδιάντροπα οι μάσκες ;


Πατρίδα , όπου και να στρέψω το βλέμμα μου,
βλέπω αγέλες τσακαλιών
να ουρλιάζουν πάνω από το κορμί σου
και μυστικές συμφωνίες να κλείνονται
για το πώς θα μοιράσουν τις σάρκες σου...

Βάσω  Μπρατάκη

Πηγές: Η πρώτη φωτογραφία είναι από  τον ιστότοπο της Αττικό Μετρό Εταιρεία Λειτουργίας, οι υπόλοιπες δικές μου. Οι τίτλοι ειδήσεων είναι απο τα κανάλια ΝΕΤ, ΜEGA. ANT1 και ΣΚΑΙ. Το ποίημα από το blog "mpleveloudo" με την άδεια της ποιήτριας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψε το σχόλιό σου. Θα βοηθήσει εμένα και τους φίλους να "ερεθιστούμε"....